PRINCIPALELE
ATRIBUŢII ALE
DGASPC GALAŢI
În vederea realizării atribuţiilor prevăzute de lege, DGASPC îndeplineşte, în
principal, următoarele funcţii:
a) de strategie, prin
care asigură elaborarea strategiei şi planului anual de dezvoltare a serviciilor
sociale, pe care le supune spre aprobare consiliului judeţean;
b) de coordonare a
activităţilor de asistenţă socială şi de protecţie a familiei şi a drepturilor
copilului, a persoanelor cu dizabilităţi, victimelor violenţei în familie,
persoanelor vârstnice etc., precum şi a măsurilor de prevenire şi combatere a
situaţiilor de marginalizare şi excludere socială în care se pot afla anumite
grupuri sau comunităţi la nivelul judeţului;
c) de administrare a
fondurilor pe care le are la dispoziţie;
d) de comunicare şi
colaborare cu serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi instituţiilor
care au responsabilităţi în domeniul asistenţei sociale, cu serviciile publice
locale de asistenţă socială, precum şi cu reprezentanţii societăţii civile care
desfăşoară activităţi în domeniu, cu reprezentanţii furnizorilor privaţi de
servicii sociale, precum şi cu persoanele beneficiare;
e) de execuţie, prin
asigurarea mijloacelor umane, materiale şi financiare necesare pentru
implementarea strategiilor cu privire la acţiunile antisărăcie, prevenirea şi
combaterea marginalizării sociale, precum şi pentru soluţionarea urgenţelor
sociale individuale şi colective la nivelul judeţului
f) de
reprezentare a consiliului judeţean, pe plan intern şi extern, în domeniul
asistenţei sociale şi protecţiei copilului;
g) de promovare a
drepturilor omului, a unei imagini pozitive a persoanelor, familiilor,
grupurilor vulnerabile.
Atribuţiile DGASPC în
domeniul organizării, administrării şi acordării serviciilor sociale sunt
următoarele:
a) elaborează, în
concordanţă cu strategiile naţionale şi locale şi cu nevoile identificate,
strategia judeţeană/a sectorului municipiului Bucureşti de dezvoltare a
serviciilor sociale, pe termen mediu şi lung, pentru o perioadă de 5 ani,
respectiv de 10 ani, pe care o transmite spre dezbatere şi avizare comisiei
judeţene de incluziune socială, o propune spre aprobare consiliului judeţean şi
răspunde de aplicarea acesteia;
b) elaborează planurile
anuale de acţiune privind serviciile sociale administrate şi finanţate din
bugetul judeţean şi le propune spre aprobare consiliului judeţean, care cuprind
date detaliate privind numărul şi categoriile de beneficiari, serviciile sociale
existente, serviciile sociale propuse pentru a fi înfiinţate, programul de
contractare a serviciilor din fonduri publice, bugetul estimat şi sursele de
finanţare;
c) iniţiază,
coordonează şi aplică măsurile de prevenire şi combatere a situaţiilor de
marginalizare şi excludere socială în care se pot afla anumite persoane, grupuri
sau comunităţi;
d) identifică familiile
şi persoanele aflate în dificultate, precum şi cauzele care au generat
situaţiile de risc de excluziune socială;
e) identifică barierele
şi acţionează în vederea realizării accesului deplin al persoanelor cu
dizabilităţi în societate;
f)
asigură, pentru relaţiile directe cu persoanele cu handicap auditiv ori cu
surdocecitate, interpreţi autorizaţi ai limbajului mimico-gestual sau ai
limbajului specific al persoanei cu surdocecitate;
g) realizează
atribuţiile prevăzute de lege în procesul de acordare a serviciilor sociale;
h) încheie, în
condiţiile legii, contracte de parteneriat public-public şi public-privat pentru
sprijinirea financiară şi tehnică a autorităţilor administraţiei publice locale
de la nivelul judeţului pentru susţinerea dezvoltării serviciilor sociale;
i) propune înfiinţarea
serviciilor sociale de interes judeţean sau local;
j) colectează,
prelucrează şi administrează datele şi informaţiile privind beneficiarii,
furnizorii publici şi privaţi şi serviciile administrate de aceştia;
k) realizează registre
electronice pentru toţi beneficiarii de servicii sociale prevăzuţi de lege, care
sunt transmise către Ministerul Muncii şi Solidaritatii Sociale sau, după caz,
autorităţilor administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul
serviciilor sociale aflate în subordinea acestuia;
l) monitorizează
şi evaluează serviciile sociale aflate în administrare proprie;
m) elaborează şi
implementează proiecte cu finanţare naţională şi internaţională în domeniul
serviciilor sociale;
n) elaborează proiectul
de buget anual pentru susţinerea serviciilor sociale în conformitate cu planul
anual de acţiune şi asigură finanţarea/cofinanţarea acestora;
o) asigură informarea
şi consilierea beneficiarilor, precum şi informarea populaţiei privind
drepturile sociale şi serviciile sociale disponibile;
p) furnizează şi
administrează serviciile sociale adresate copilului, familiei, persoanelor cu
dizabilităţi, persoanelor vârstnice, precum şi tuturor categoriilor de
beneficiari prevăzute de lege, fiind responsabilă de calitatea serviciilor
prestate;
q) sprijină
compartimentul responsabil cu contractarea serviciilor sociale, înfiinţat
potrivit prevederilor
r) planifică şi
realizează activităţile de informare, formare şi îndrumare metodologică, în
vederea creşterii performanţei personalului care administrează şi acordă
servicii sociale aflate în administrare proprie;
s) colaborează
permanent cu organizaţiile societăţii civile care reprezintă interesele
diferitelor categorii de beneficiari;
ş) îndeplineşte orice
alte atribuţii prevăzute de reglementările legale în vigoare.
În vederea asigurării
eficienţei şi transparenţei în planificarea, finanţarea şi acordarea serviciilor
sociale, DGASPC are următoarele obligaţii principale:
a) să asigure informarea
comunităţii;
b) să transmită către
Ministerul Muncii şi Solidaritatii Sociale strategia de dezvoltare a serviciilor
sociale de la nivel judeţean, precum şi planul anual de acţiune, în termen de 30
de zile de la aprobarea acestora;
c) să organizeze sesiuni de
consultări cu reprezentanţi ai organizaţiilor beneficiarilor şi ai furnizorilor
de servicii sociale în scopul fundamentării strategiei de dezvoltare a
serviciilor sociale şi a planului anual de acţiune;
d) să comunice sau, după caz,
să pună la dispoziţia instituţiilor/structurilor cu atribuţii în monitorizarea
şi controlul respectării drepturilor omului, în monitorizarea utilizării
procedurilor de prevenire şi combatere a oricăror forme de tratament abuziv,
neglijent, degradant asupra beneficiarilor serviciilor sociale şi, după caz,
instituţiilor/structurilor cu atribuţii privind prevenirea torturii informaţiile
solicitate, acordându-le sprijin în realizarea vizitelor de monitorizare, în
condiţiile legii;
e) să transmită către
Ministerul Muncii şi Solidaritatii Sociale sau, după caz, autorităţilor
administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul serviciilor sociale
aflate în subordinea acestuia, trimestrial, în format electronic, situaţii
statistice care privesc serviciile sociale organizate şi acordate la nivelul
judeţului, conform solicitărilor acestora;
f) să publice pe pagina de
internet proprie, precum şi să afişeze la sediul instituţiei informaţiile
privind costurile serviciilor sociale acordate, pentru fiecare serviciu furnizat;
g) să transmită către
Ministerul Muncii şi Solidaritatii Sociale sau, după caz, autorităţilor
administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul serviciilor sociale
aflate în subordinea acestuia, până la data de 30 aprilie a fiecărui an, datele
privind beneficiarii, costurile şi personalul/tipul de serviciu, înregistrate în
anul anterior raportării.
Alte atribuţii:
a)
coordonează şi
sprijină activitatea autorităţilor administraţiei publice locale din judeţ în
domeniul asistenţei sociale, protecţiei familiei şi a drepturilor copilului, a
drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, persoanelor vârstnice, prevenirii şi
combaterii violenţei domestice etc.;
b)
coordonează
metodologic activitatea de prevenire a separării copilului de părinţii săi,
precum şi cea de admitere a adultului în instituţii sau servicii, desfăşurate la
nivelul serviciilor publice de asistenţă socială;
c)
acordă asistenţa
tehnică necesară pentru crearea şi formarea structurilor comunitare consultative
ca formă de sprijin în activitatea de asistenţă socială şi protecţia copilului;
d)
colaborează cu
organizaţiile neguvernamentale care desfăşoară activităţi în domeniul asistenţei
sociale, protecţiei familiei şi a drepturilor copilului, prevenirii şi
combaterii violenţei domestice sau cu operatori economici prin încheierea de
convenţii de colaborare cu aceştia;
e)
dezvoltă
parteneriate şi colaborează cu organizaţii neguvernamentale şi cu alţi
reprezentanţi ai societăţii civile în vederea acordării şi diversificării
serviciilor sociale şi a serviciilor destinate protecţiei familiei şi a
copilului, prevenirii şi combaterii violenţei domestice, în funcţie de nevoile
comunităţii locale;
f)
colaborează pe
bază de protocoale sau convenţii cu celelalte direcţii generale, precum şi cu
alte instituţii publice din unitatea administrativ-teritorială, în vederea
îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, conform legii;
g)
asigură, la
cerere, consultanţă de specialitate gratuită privind acordarea serviciilor
sociale şi a beneficiilor sociale în domeniul protecţiei familiei şi a
drepturilor copilului; colaborează cu alte instituţii responsabile pentru a
facilita accesul persoanelor la aceste drepturi;
h)
fundamentează şi
propune consiliului judeţean înfiinţarea, finanţarea, respectiv cofinanţarea
serviciilor sociale;
i)
prezintă anual sau
la solicitarea consiliului judeţean, rapoarte de evaluare a activităţilor
desfăşurate;
j)
asigură acordarea
şi plata drepturilor cuvenite, potrivit legii, persoanelor cu handicap;
k)
sprijină şi
dezvoltă un sistem de informare şi de consultanţă accesibil persoanelor singure,
persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap, victimelor violenţei domestice
şi oricăror persoane aflate în nevoie, precum şi familiilor acestora, în vederea
exercitării tuturor drepturilor prevăzute de actele normative în vigoare;
l)
acţionează pentru
promovarea alternativelor de tip familial la protecţia instituţionalizată a
persoanelor în nevoie, inclusiv îngrijirea la domiciliu;
m)
organizează
activitatea de selectare şi angajare a personalului din aparatul propriu şi
instituţiile/serviciile din subordine, de evaluare periodică şi de formare
continuă a acestuia;
n)
asigură serviciile
administrative şi de secretariat ale comisiei pentru protecţia copilului,
respectiv ale comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
o)
realizează la
nivel judeţean baza de date privind beneficiarii de servicii sociale astfel cum
sunt prevăzuţi în Solidaritatii
Legea
nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi raportează
trimestrial aceste date Ministerului Muncii şi Sociale sau, după caz,
autorităţilor administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul
serviciilor sociale din subordinea acestuia;
p)
sprijină
dezvoltarea voluntariatului în serviciile sociale, cu respectarea prevederilor
q)
îndeplineşte orice
alte atribuţii prevăzute în acte normative sau stabilite prin hotărâri ale
consiliului judeţean.
Copyright 2009 DGASPC Galati